Kan mij mischien iemand iets uitleggen over de juridische kant van bouwtekeningen voor zeilboten.
Wanneer ik bijvoorbeeld als particulier een “van de stadt” zeilboot ga bouwen, neem ik toch aan dat ik daar toestemming van de firma van moet krijgen en daar ook verplicht ben om de bouwtekeningen te kopen? Of zijn hier alternatieven voor?
Ik begrijp dat ik eigen ontwerpen mag bouwen zoveel als ik wil, maar is het eindproduct dan per definitie minder waard dan wanneer er een naamkaartje aanhangt van een officieel ontwerpburo. Ontdanks dat het schip van gelijke lengte is en met gelijkwaardig kwalitatieve onderdelen is gebouwd?
En wanneer we het over bouwtekeningen hebben, over welk soort bedragen praten we dan? Wordt zoiets mischien in percentage van de uiteindelijke waarde berekend? Wanneer ik bijvoorbeeld een casco ga bouwen van een ongeveer 50 voets “van de stadt”. kost mij zo,n tekening dan honderden euro,s of duizenden euros. Ik heb geen idee.
Ik hoop dat iemand deze leek iets wijzer kan maken. Alle informatie omtrent dit onderwerp welkom.