Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

informatie bouwtekeningen

• syl

Kan mij mischien iemand iets uitleggen over de juridische kant van bouwtekeningen voor zeilboten.

Wanneer ik bijvoorbeeld als particulier een “van de stadt” zeilboot ga bouwen, neem ik toch aan dat ik daar toestemming van de firma van moet krijgen en daar ook verplicht ben om de bouwtekeningen te kopen? Of zijn hier alternatieven voor?

Ik begrijp dat ik eigen ontwerpen mag bouwen zoveel als ik wil, maar is het eindproduct dan per definitie minder waard dan wanneer er een naamkaartje aanhangt van een officieel ontwerpburo. Ontdanks dat het schip van gelijke lengte is en met gelijkwaardig kwalitatieve onderdelen is gebouwd?

En wanneer we het over bouwtekeningen hebben, over welk soort bedragen praten we dan? Wordt zoiets mischien in percentage van de uiteindelijke waarde berekend? Wanneer ik bijvoorbeeld een casco ga bouwen van een ongeveer 50 voets “van de stadt”. kost mij zo,n tekening dan honderden euro,s of duizenden euros. Ik heb geen idee.

Ik hoop dat iemand deze leek iets wijzer kan maken. Alle informatie omtrent dit onderwerp welkom.

• carl

kijk een op http://www.stadtdesign.com/products/stock.htm

en op http://www.bruceroberts.com/

bezuinig NOOIT op engineering ( 1.000 euro bezuinigen geeft vaak een veelvoud aan problemen).

Als leek een 50 ft schip bouwen is zeer riskant, jachtbouw is een vak.

Er liggen heel veel zelfbouw schepen waar de eigenaar duizenden uren aan heeft gewerkt ( 5 jaar bouwen is eerder regel dan uitzondering) en tien duizenden euro's zo niet veel meer dan 100.000 uitgegeven en welke onverkoopbaar zijn.

• wim

1500 euro minstens. informeer bij de onderwerper… is wel zo correct om te betallen, de ontwerper investeert ook. een ontwerp gebruiken zonder betalen levert bij ontdekking juridische problemen op. bovendien is de waarde hoger als het schip door de ontwerper is erkend. op het totaalprijsplaatje is 1500 euro ontwerp niets. heb je het geld niet? begin er dan niet aan. syl schreef:

>

> Kan mij mischien iemand iets uitleggen over de juridische

> kant van bouwtekeningen voor zeilboten.

> Wanneer ik bijvoorbeeld als particulier een “van de stadt”

> zeilboot ga bouwen, neem ik toch aan dat ik daar toestemming

> van de firma van moet krijgen en daar ook verplicht ben om de

> bouwtekeningen te kopen? Of zijn hier alternatieven voor?

> Ik begrijp dat ik eigen ontwerpen mag bouwen zoveel als ik

> wil, maar is het eindproduct dan per definitie minder waard

> dan wanneer er een naamkaartje aanhangt van een officieel

> ontwerpburo. Ontdanks dat het schip van gelijke lengte is en

> met gelijkwaardig kwalitatieve onderdelen is gebouwd?

> En wanneer we het over bouwtekeningen hebben, over welk soort

> bedragen praten we dan? Wordt zoiets mischien in percentage

> van de uiteindelijke waarde berekend? Wanneer ik bijvoorbeeld

> een casco ga bouwen van een ongeveer 50 voets “van de stadt”.

> kost mij zo,n tekening dan honderden euro,s of duizenden

> euros. Ik heb geen idee.

> Ik hoop dat iemand deze leek iets wijzer kan maken. Alle

> informatie omtrent dit onderwerp welkom.