wie heeft er ervaring met het inbouwen/laten inbouwen van een jetpomp (om als boegschroef te gebruiken) in een platbodem?
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Naar overzicht van alle forumsbeste gerry
ik heb enige ervaring in het inbouwen van pompen en boegschroeven
dit was ooit mijn vak 5 jaar lang en ik werk nog steeds in de scheepvaart(bagger industrie) en techniek.
zelf heb ik een nieuwe boegschroef ontwikkeld met een 3 cil diesel
ook een jetpomp kan als voortstuwing dienen maar wat ik vernomen heb is een jet qau rendement niet zo goed dus heb je veel vermogen nodig om dit te compenseren = trekracht in kg per ingevoerde eenheid in pk oftewel hoeveel
vermogen word daadwerkelijk omgezet in bruikbare kracht in het water.
dit is altijd een streven bij een boegschroef ontwerp!!!
in 1999 heb ik een boegschroef voor een kennis van mij gemaakt met een schroef en stuurscherm en werkt naar volle tevredenheid van de eigenaar
het schip is een luxemotor van 1923 l=25 b=4,20 gewicht is ca 55ton
boegschroef trekt bij volast ong 250 kg dit is meer dan voldoende hij gebruikt altijd
maar zo'n 50 tot 100 kg !!!
ook kan hij er mee varen ca 7 km/u bv als noodvoortstuwing
wilt u meer weten neem gerust contact op
r van steenis
Hallo R.v. Steenis,
Ik, Wim Lunenburg heb een idee om mijn vrachtwagen een unimog 4x4 type U1200L uit het leger te laten varen (niet lachen) die droom heb ik al jaren ,en het laat mijn niet meer los,dus waar een wil is een weg.
de unimog kan door 1.20 meter diep water rijden.
het drijfvermogen wordt verkregen door 2 drijvers aan weerszijde van de vrachtwagen.
de drijvers komen van een ponton van het leger,die samen gesteld van 3 dijvers een draagvermogen hebben van 12 ton.
de unimog weegt ongeveer 7,5 ton.
de voortstuwing en besturing wil ik door een jetpomp uitvoeren.
is dit idee haalbaar,?????? graag je reactie
Met vr. gr. Wim Lunenburg
beste wim
jouw plan om een unimog te laten varen is zeker mogenlijk
de haalbaarheid hangt af van de accesoires die de unimog heeft mbt tot of er een aftakas aanwezig is (het toerental hiervan) links of rechts draaiend is deze in-uitschakelbaar welk vermogen heeft de unimog motor?
en waar bevind zich de aftak as (positie)op de unimog.
ik kan met een ingineer(kennis) alle schroefas en aanverwanten aandrijvingen+schroef ontwerpen realiseren/produceren (eigen bedrijfs faciliteiten)
wachtend op u bericht
met vriendelijke groet r van steenis
Hallo R. v. Steenis
Bedankt voor je snelle reactie,
Het was een idee,die ik wil verwezelijke,waar een wil is,is een (water)weg.
Ik ben in het bezit van een unimog U1300L.die een door wadbare diepte van 120 cm kan door staan ( lucht druk op het aan drijf gedeeldte)
De P.T.O. moet ik nog aanschaffen
De motor is een 6 cilinder mercedes-benz 96kw(130DIN/ps)2800 t/m
De aftak as kan zowel naar voren als naar achteren
De naam unimog staat voor universele motorische voertuig
Het drijf vermogen heb ik niet berekent, alleen gekeken wat er voorhanden was,en dat zijn drijvers van het leger (pontons)met een afmeting van ongeveer 6 meter lang en een diameter van ongeveer 1 meter .met 6 aparte luchtkamers met een drijfvermogen van ongeveer 4 ton
De bevestiging van de pontons aan de unimog zijn maar details
Mijn vraag is kan een straalpomp voor de aandrijving en besturing zorgdragen
De snelheid is niet van belang,het is maar hobby.
Op mijn website staat een foto van de unimog
www.motortruckchauffeur.nl
Hopend op een leuke uitwisseling van gedachte en kennis op het gebied van aandrijving.
Met vr. gr. Wim Lunenburg.
Hallo Rene,
Ik heb nog een website waar de pontons te zien zijn.
www.hommeles.com
Een foto zegt meer als duizende woorden
Even voorstellen,ik ben 54 jaar jong en 25 jaar onderhoudsmonteur geweest bij een water en wegenbouwbedrijf.
10 jaar als internationaal chauffeur gereden
En ik wil een wereldreis met de unimog gaan maken
Groetjes Wim Lunenburg.
geachte wim
een jetpomp zal kunnen volstaan als voortstuwing al moet ik er gelijk bij zeggen dat ik het een en ander heb uitgezocht met mijn kennis(ingineur)dat het rendement van een jetpomp heel slecht is slechts 3,5 kg per ingevoerde pk dat tegenover een goed schroef systeem dat 10 tot wel 15 kg per pk haalt dus de pomp slurpt veel energie weg ps laat je niet verleiden door de snelle waterstroom uit een jetpomp de weerstand in de pomp en vooral de weg die het water moet afleggen is langer dan bij een schroef (een waterscooter gaat snel hierdoor maar daadwerkelijke stuwkracht (bij lage vaarsnelheden) is heel slecht anders hadden alle sleepboten en duw eenheden al lang een jetpomp of dergelijk systeem gehad niet dus!!!
ik kan je wel met een schroef en as systeem helpen,het vermogen van de unimog is voldoende om goed mee te varen ik schat zo'n 800 tot 1000 kg efectieve kracht dat moet genoeg zijn met de juiste overbrenging=toerental=schroef+spoed en diameter.
mvg rene van steenis
beste mensen
mijn laatste ontwerp is verkocht aan een padvinders vereniging
op het ogenblik ben ik bezig met een kleine productie op te starten
voor meer geintereseerde mensen
de modelen zijnmet een 30 cm en 40 cm schroef diameter
ook komt er een kleinere voor jachten die ook geschikt is voor inbouw in
een v bodem
het materiaal blijft staal van de boegschroef
ook kan ik een ontwerp op aanvraag maken bv de grote of diameter van schroef
aan passen
en elecktrisch of met diesel of hydraulisch
groeten rene
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?