Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Scheepsbouw termen

• Captain G.

Beste Lezers;

Kan dit voor mij (en misschien wel voor nog anderen!) een Kerst-pakketje worden?

Maar waar kan ik dat vinden?

Woorden zoals ‘croneren’ - ‘bordje’ - ‘schaamplaatje’ - ‘middenzaathout’ en zo nog vele andere kom ik tegen op bouw-tekeningen van de baggerschuit “GEOPOTES X” die zo rond 1969 - 1970 werden opgesteld.

Nu moet ik AL DEZE tekeningen in het Engels vertalen!

Deze schuit is bij “Verolme United Shipyards” in Heusden gebouwd.

Zou iemand weten of “Verolme” tekenaars er een soort lijst op na hielden?

Is er dan een mogelijkheid of de Internet een “woordenboek” heeft met ALLE oude scheepsbouw termen / woorden?

Mooi zou ook zijn als ik de symbolen op Internet kan vinden, zoals het bekende “spoorlijntje” en die voor het lassen Etc. Etc.

Dan wachten mij al die “Manuals” en dat wordt me een werk!

Ondertussen zijn de “GEOPOTES X” (en de “SAGA”) druk bezig!

Straks moeten ze immers het droogdok in. Dan is het niet alleen maar tekeningen lezen! Hier is Engels de 2-e voertaal.

Met vriendelijke groeten,

Captain G.

• carl

ik heb nog een oude 4 talige woorden lijst ( 1976) alles bij elkar 150 pagina's lijkt me redelijk compleet.

wil deze echter NIET, je mag hem wel lenen.

kwijt geef maar even een mailtje.

groeten

carl

• Emile Muskens

Bete Captain G.

sinds 1999 heeft scheepswerf De Hoop Lobith de werf van Verolme Heusden overgenomen tegenwoordig Scheepswerf de Hoop Heusden BV ik ben hier al werkzaam (Heusden)sinds 1981 en ik weet dat die boot in Heusden is gebouwd,dit was echter voor mijn tijd bij Verolme maar als je hier iets over wilt weten neem dan gerust contact met mij op want ik lk kan vrijwel alles nog terug vinden in ons archief en de benamingen zijn ons nog steeds eigen, dus als je iets wilt weten laat het even weten.

Emile

• Kapitein G. F. Leibbrandt

C&P van een deel:

Diagnostic-Code: SMTP; 550 :

Recipient address rejected: User unknown in local recipient table

Last-Attempt-Date: Mon, 10 Jan 2005 09:02:00 +0100 (CET)

Date: Mon, 10 Jan 2005 16:01:52 +0800 (CST)

Subject: Re: Scheepsbouw termen

To: noreply@prikpagina.nl

Er is een reactie op uw bericht geweest.

—————————————————————-

Beste Captain G.

Sinds 1999 heeft scheepswerf De Hoop Lobith de werf van Verolme Heusden overgenomen. Tegenwoordig Scheepswerf de Hoop Heusden BV. Ik ben hier al werkzaam (Heusden) sinds 1981 en ik weet dat die boot in Heusden is gebouwd, dit was echter voor mijn tijd bij Verolme maar als je hier iets over wilt weten neem dan gerust contact met mij op want ik kan vrijwel alles nog terug vinden in ons archief en de benamingen zijn ons nog steeds eigen,

Dus als je iets wilt weten laat het even weten.

Emile

—————————————————————-

Dit vind ik een leuke reactie en ik heb eens bij een ander (technisch) Forum gezegd: De kracht van een Forum ligt in de antwoorden!

Emile, ik zal hier nog apart op antwoorden en precies zien hoe we hier op verder kunnen gaan.

Bijvoorbeeld: Ik geef eerst een lijst met de Nederlandse woorden waar ik echt niet (meer) op kan komen en dan later komt er een vraag wanneer ik al die BOEKEN (Manuals) zal moeten vertalen.

Maar hiervoor moeten we dan wel een E-mail opgeven!

Met vriendelijke groeten.

Capt. GFL.

================================

Donderdag 13 Januari 2005, al weer een week verder!

Emile Muskens;

Je ziet ‘boven’ wat er gebeurd is: “Vaart” is niet in de lijst!

Dit bericht heb ik dus als “Return to sender” binnen gekregen.

Ik heb gisteren avond twee verstuurd naar anderen in dit Forum en die werden ‘zichtbaar’, dus ga ik het zo proberen.

Wel met een ander E-mail adres! (Maar dat is in ‘t Prikbord niet ’zichtbaar' gemaakt)

Groeten.

• Emile Muskens

Okee hier mijn E-Mail adres dan in de hoop dat ik niet plat gemaild wordt.

emilemuskens@home.nl

• Emile Muskens

kom maar op met je vragen, de antwoorden liggen klaar

• Emile Muskens

nogmaals CAPTAIN, kom maar op met je vragen en ik zal ze naar eer en geweten beantwoorden.

Emile

• Captain GF

KL; Maandag 5 Maart '07

Beste Emile MUSKENS;

Wist ik niet eens meer waar het over ging!

Mijn eerste vraag was immers op 9 December 2004.

Dus even in de ‘historie’ teruggaan.

Overigens ben ik van die vertaling af en heb alle scheepstekeningen weer afgeleverd.

Wat er verder mee gedaan is weet ik niet.

En zal me een zorg zijn!

Want: Ik ben een eigen baggerbedrijf(je) begonnen en ben nu ruim 3 jaar weg bij die genoemde firma.

Toch tijdens die vertaling avonden heb ik diverse mogelijkheden gehad om de zaak af te kunnen maken.

Weten zij veel of het de 100% juiste vertaling werd.

Er waren zelfs Deense en Noorse tekeningen bij die ik ook bij machte was te vertalen. DUS.

Toch leuk om weer even er aan te worden herinnerd door deze laatste E-mail, waarvoor mijn erkentelijkheid.

Met vriendelijke groeten.

En ALS er ergens nog een volledige lijst op WWW staat, dan graag de URL daarvan.

*GOOGLE* IS SMART!

GFL.

gantlers@yahoo.com.sg