Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

bepaling lateraalpunt

• bart de haan

Bij het ontwerpen van een zeiljacht ben ik op een probleem gestuit, hoe bepaal ik het lateraalpunt van het schip, het gaat om een schip van ongeveer 24 meter lang en de kiel is een lange ondiepe kiel. Ik heb in verschillende zeilboeken en op verschillende zeilsites gekeken maar er is niet echt iemand die zegt wat nu precies de juiste manier is om het lateraalpunt te bepalen.

is dit gewoon het zwaartepunt van het 2d geprojecteerde oppervlak van het schip onderwater of en hoe moet ik rekening houden met de vleugel profiel-vorm van de kiel.

Als iemand me zou kunnen helpen, graag. mail me of zet het op dit forum.

bij voorbaat dank

bart de haan student sbk haarlem

• Ate

Bart je surgestie klopt. Het lateraalpunt is het zwaartepunt van de 2D projectie van de romp met kiel. Onzekere factoren zijn de vermoedelijke waterlijn en de trim van de romp (voorover of achterover). Het omgekeerde doet zich straks voor bij het bepalen van het zijlpunt. Het lateraalpunt en zeilpunt zijn echter hulpmiddelen opdat je een situatie uitrekent van een schip dat rechtop in het water ligt.

De door jouw gesegereerde profielwerking heft elkaar in dit verband op.

De stuureigenschappen zullen later door de trim van de zeilen worden bepaald.

Ook de roerkeuze is hierbij van groot belang.

Groeten en hopelijk kun je er me uit de voeten.

Ate