Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

kunststoffen in scheepsbouw

• Rik Nuyts

Hoi,

Voor een project dat ik uitvoer voor de Hogeschool Zeeland ben ik op zoek naar meer informatie met betrekking tot het gebruik van kunststoffen aan boord van schepen. Zijn er mensen die mij meer gegevens kunnen verstrekken met betrekking tot het voorkomen van kunststoffen (eventueel soorten) aan boord van schepen, dit kan zowel scheepsbouwkundig als in de machinekamer zijn. Een voorbeeld:Komen kunststof leidingen (bijvoorbeeld PVC) al vaker voor op de hedendaags gebouwde schepen?

Alle informatie en/of tips kan ik zeker gebruiken!

mvg,

Rik Nuyts

• Erwin

Hallo Rik,

Kunststoffen zijn te verdelen in twee categorien: thermoplastisch en thermohardend. De eerste wordt bij verwarming weer zacht en vervormbaar (plastisch). De andere blijft vormvast.

PVC behoort tot de thermoplasten. Eenvoudig gezegd mogen deze kunststoffen mogen worden toegepast op schepen zolang de veiligheid van het schip niet in gevaar komt. PVC is niet brandbestendig dus mag niet in de machinekamer worden toegepast, etc. Maar wel voor bijv. afvoeren en sanitair of als spoelwaterleidingen op mosselkotters. (IBG in Oud-Alblas: www.ibgfittings.nl)

Informatie over waar welke kunststof mag worden toegepast, is te vinden in de regels van de klassebureaus (zoals Lloyd's Register). Meeste informatie vindt je echter in de Rules van Det Norske Veritas.

De thermohardende kunststoffen (zoals epoxy) worden voornamelijk toegepast in combinatie met weefsels (glasvezel, kevlar, mylar, carbon etc.): de zoegenaamde vezelversterkte kunststoffen (VVK). Deze materialen worden toegepast om schepen van te bouwen. ;-) Er zijn ookal hardcore toepassingen: VVK jetwaterleidingen op baggerschepen en schok- en explosiebestendige (>100G) brandblusinstallaties voor op fregatten.

Waar deze materialen mogen toegepast wordt, net als bij alle materialen, bepaald door de wetgever en die verwijst naar de klassebureaus. Echter, houd er rekening mee dat de ontwikkeling in kunststoffen razend snel gaat. De klassebureaus kunnen dit tempo niet bijbenen en de tamelijk algemene regels schieten vaak te kort. Als een ondernemer/werf/opdrachtgever een bepaalde kunststof wil toepassen, ofschoon dit volgens de Rules niet ‘mag’, dan moet hij d.m.v. proeven aankunnen tonen dat die speciale toepassing toch veilig is (Project Approval).

Succes met je project!

Erwin van Heumen

Rik Nuyts schreef:

>

> Hoi,

>

> Voor een project dat ik uitvoer voor de Hogeschool Zeeland

> ben ik op zoek naar meer informatie met betrekking tot het

> gebruik van kunststoffen aan boord van schepen. Zijn er

> mensen die mij meer gegevens kunnen verstrekken met

> betrekking tot het voorkomen van kunststoffen (eventueel

> soorten) aan boord van schepen, dit kan zowel

> scheepsbouwkundig als in de machinekamer zijn. Een

> voorbeeld:Komen kunststof leidingen (bijvoorbeeld PVC) al

> vaker voor op de hedendaags gebouwde schepen?

>

> Alle informatie en/of tips kan ik zeker gebruiken!

> mvg,

>

> Rik Nuyts