Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

inbouw scheepsmotor

  • Bruce

    Heeft er iemand ervaring met het inbouwen van een automotor (diesel) in een boot. Tevens vraag ik me af waarom dit niet meer gebeurt. De vraag is dus, wat is het verschil tussen een scheepsdiesel en een autodiesel?

    Bij voorbaat dank voor de reacties

  • Webmaster

    Bruce,

    Interessante vraag.

    Misschien ook aardig om die te posten in de speciale ‘motoren’-rubriek van het nieuwe VAART!Watersportforum op http://www.vaart.nl/watersport/forum

    Groeten uit Bathmen/Nl,

    Dirk van der Meulen

    VAART!info

  • Kees

    auto motor wordt maar zeer kort zwaar belast (optreken) en dan “rustig aan”.

    Ook de draaitijd is bijna niks 100.000 km A 100kmh 1000 uur.

    Als bij scheeps motor na 1000uur er uit moet heb je echt een probleem!

    Voor jacht of zo gaat het wel , toch weinig draai tijd, pas wel goed op overbelasting, kunnen er echt niet tegen!!!!!!!

    Je moet meestal een olie koeler bij maken als deze niet bij zit (meestal niet)

    meestal gebruikt men de lucht langs het carter voor koeling ( niks van dat in een boot)

  • Gerard

    Bij mijn vader zit er ook een automotor in zijn boot.

    Een mercedes 180 d.

    Het enige is dat je er een keerkoppeling aan moet zetten.

  • tyfoon

    de autodiesel is een hoger in toeren draaiende motor dan de scheeps diesel daarenboven hebben deze motoren een verschillende koppel en vermogen grafiek

  • Dick

    Helaas zijn een scheepsmotor en een automotor nauwelijks verschillend van elkaar. Het gaat alleen vaak om een groter benodigd vermogen. Tot zon 560 pk automotor zou je (qua basis) ook in een schip terug kunnen vinden. Er zitten alleen een aantal andere onderdelen op om de boel wat koeler te houden, zoals een watergekoeld uitlaatspruitstuk. idd een scheepsdiesel wordt ook vaker vanwege het benodigde duurvermogen op een lager maximum toerental afgesteld. Bijvoorbeeld een DAF DD575 is 120pk in een vrachtwagen en in een schip 80pk. Het toerental in een vrachtwagen mag maximaal 2400o/min zijn en in een schip maximaal 1800o/min. Het is tegenwoordig niet meer zo interessant om een bestaande motor te “mariniseren” zoals dat heet, de motorenbouwers waaronder bijvoorbeeld Volvo Penta/Renault Marine en Volkswagen hebben alternatieven genoeg. Maar het belangrijkste punt is dat aan een “Marine” motor is meer te verdienen vanwege de typering “Marine”. That's why!

  • jan vandewalle

    scheepsmotoren en automotoren zijn enkel van blok hetzelfde een scheepsdiesel heeft geen stroom nodig om te draaien integendeel meestal wel om stil te leggen een automotor heeft meestal een elektrische klep die de brandstof afsluit wanneer er geen stroom is , een scheepsdiesel heeft een regulator die het toerental constant houd anders zou het toerental bij elke golf deinen , een scheepsdiesel heeft een veel lager vermogen bij eenzelfde cilinderinhoud omdat de belasting hoger ligt , een scheepsdiesel heeft een grotere oliepomp , een oliekoeler en een grotere carterpan , men moet de dingen gebruiken waartoe ze bestemd zijn anders kunt u uw sleutelbak beter bij de hand houden

  • jeroen

    Inbouw van een automotor is goed mogelijk, mits je technisch bekwaam bent. Zelf ben ik bezig een motor uit een vorkheftruc te mariniseren.

    Een goed geisoleerde (stille) watergekoelde diesel met gesloten vlakkoeling, droge uitlaat, maatwerk oliekoeler, 2 industriele flex.koppelingen en een zware tandwielreductie kast uit een tank uit de 2e wereldoorlog is het resultaat….Zomer en winter varen zónder winterklaar maken, milieuvriendelijk, véél kracht, etc.

    Werkt prima,als de techniek als hobby op de 1e plaats komt en varen op de 2e, dan zit je relatief goedkoop op de eerste rij.

    Vriendelijke groet,

    Jeroen

  • Kees

    Als basis zit er niet zoveel verschil in scheepsmotoren oftewel auto motoren, in verband met het koelen worden automotoren gemariniseerd ook een zwaarder vliegwiel wordt toegepast.

  • Simon

    Een scheepsdiesel moet in staat zijn om gedurende vele uren met een constante belasting te draaien. Dit in tegenstelling met automotoren die vaak gedurende kort(ere) tijd met wisselende belasting. Om die reden moet de motorkarakterstiek volledig aangepast worden aan de nieuwe situatie.

    Een automator inbouwen in een schip kan, maar met de volgende aanpassingen:

    À het plaatsen van een andere (aangepaste) nokkenas. Hierdoor krijgt de motor een rustiger vermogens karakteristiek,

    en wordt het vermogen gereduceerd.

    B het plaatsen van een intercooler. Dit heeft de voorkeur, aangezien hierdoor het plaatsen van een “natte” uitlaat

    mogelijk is.Wel zo veilig. PLAATS NOOIT EEN AUTO UITLAAT IN EEN SCHIP!!!!!! Zeer gevaarlijk. Raadpleeg

    deskundigen hier over!

    C het plaatsen van een adapter voor de montage van een keerkoppeling.

    D het plaatsen van een impeller (zelfaanzuigende) pomp. Dit is nodig voor de koeling van de intercoooler. Voor het

    andere koelcircuit, het koelen van de cilinders volstaat de originele (auto) koelpomp.

    Dit zijn de belangrijkste (noodzakelijke) wijzigingen. Een oliekoeler kan nodig zijn maar ik zou het eerst zonder bekijken.

    Uiteraard komen er nog de aanpassingen van de elektrische installatie.

    Let op!!! Als je het doet, doe het goed. Wees je er van bewust dat je aandrijfsysteem onder alle omstandigheden moet werken. Ik kan het weten want ik vaar veel op getijdenwater b.v. De Waddenzee. De weersomstandigheden kunnen snel veranderen. In zo'n geval is het een geruststellende gedacht dat je techniek in orde is.

    Veel succes, Simon.