Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

romplengte en snelheid

  • Ischka

    Goedendag,

    Weet iemand hier een site of instelling waar je (veel) informatie kunt krijgen over ‘het verband tussen de romplengte en de snelheid van een schip.’ Dit is namelijk het onderwerp van mijn profielwerkstuk voor school.

    Alvast bedankt,

    Groeten Ischka

  • Ton Aarts, ADT dieseltechniek

    Makkelijke vraag maar een moeilijk antwoord Ischka,

    Er zijn een heleboel factoren die verband hebben met de vaarsnelheid en de romplengte is er ééntje van. Bij gelijk gewicht van 2 boten zal degene met de grootste lengte op de waterlijn sneller varen omdat die romp slanker is en minder weerstand heeft.

    Vergeet het verhaal wat je misschien zult horen over de rompsnelheid of lees het verhaal op http://www.watersport.net/techniek/berichten/00002540.htm maar; het komt erop neer dat je de de snelheid per romptype eigenlijk alleen te weten kunt komen door berekening vooraf met geschikte software of door meting in de praktijk of aan een schaalmodel.

    Als je specifieke vragen hebt mail me maar.

  • Maarten

    Er is wel een duidelijke link tussen de scheepslengte en de scheepssnelheid. Het is namelijk zo dat deplacementsschepen (schepen die te zwaar zijn of te weinig vermogen hebben om te kunnen planneren) hun maximale snelheid hebben bij de rompsnelheid. Dit heeft te maken met het getal van Froude, de rompsnelheid van een schip wordt als volgt uitgerekend:

    Vs=gL/(2pi)

    hierbij is:

    g= gravitatiesnelheid ongeveer gelijk aan 9.81 m/s2

    L= scheepslengte in meter

    pi= het getal pi ongeveer 3.14

    Vs= rompsnelheid in meters per seconde

    Echter kan het niet gegarandeerd worden dat een schip deze snelheid haalt, dat is afhankelijk van het geinstalleerde vermogen. Deze snelheid is voor het betreffende schip een grenssneleid, wil hij deze overschreiden heeft hij een hoop meer vermogen nodig om de planneer drempel te kunnen overwinnen.

    Ik hoop dat ik je zo wat op weg heb kunnen helpen.

    Mvg,

    Maarten

  • Rienk

    Hoi, ik zal zeggen kijk eens op de volgende site, daar wordt redelijk goed uitgelegd wat rompsnelheid is, en wat je ermee kan.

    http://www.watersport.net/techniek/berichten/00002540.htm

  • Leendert Kleijwegt

    Beste Ischka,

    Een eenvoudige vuistregel voor de rompsnelheid van een displacementschip is:

    rompsnelheid (in knopen) is 2,43 x wortel uit Lengte waterlijn.

    De werkelijke maximaal te halen snelheid is alleen te bepalen als je veel meer weet over het scheepstype en aandrijftrein. Hierover zijn vele wetenschappelijke verhandelingen geschreven. Wel staat vas dat voor sommige scheepstypen meer motorvermogen alleen maar lijdt tot hogere boeg en hekgolven en veel brandstofverbruik (zie kotter die op vol vermogen vaart). Andere scheepstypen kunnen (semi) planeren en glijden als het ware over hun boeggolf heen (simpel uitgelegd). Deze kunnen veel hogere snelheden halen.

    Bij zeilschepen is het nog complexer omdat daar de scheepsvorm wijzigd bij het hellen van het schip.

    Ik hoop je hiermee een beetje geholpen te hebben.

    Vriendelijke groeten,

    Leendert Kleijwegt

  • joshua

    jajaja, das een goede vraag

    Ik dacht iets van S=R/10.M+5.L

    S= snelheid in Lichtjaar per uur

    R= romplengte, van het onderbovenwaterachternaastschip

    M= uitsteksels, als bijvoorbeeld de kiel met extra gewicht en oppervlakte

    L= lengte, van de mast