De oorsprong van de verlichting lijkt me duidelijk, dat de schepen eerder zichtbaar zijn als het zicht minder wordt.
de hoeken waarover ze schijnen:
toplicht - 225 gr. rechtvooruit en aan beide zijden tot 22.3 gr. achterlijker dan dwars.
boordlichten - 112.3 gr. en wel elk aan zijn zijde van het schip van rechtvooruit tot 22.3 gr. achterlijker dan dwars.
heklicht - 135 gr. en wel aan elke zijde van het schip over 67.3 gr. van recht achteruit.
(bron: Rijnvaart Politie Regelement '95)
Waarom rood aan bb en groen aan sb?
De bakens/lichten op de rechteroever zijn rood en op de linkeroever groen.
Dus als een schip aan zijn goede wal vaart dan zit hij met sb-zijde aan de rode kant waardoor je in het donker dus eerder het schip herkent.
bijv. stel dat zijn groene licht aan bb zou zitten en je ziet het toplicht over het hoofd dan zou je het groene licht kunnen zien als de invaart van een haven.
Sinds wanneer ze worden gevoerd?
geen idee.