Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

over scheepsbouw

  • Ilse

    Ja wat moet je nou lullen over scheepsbouw zag net dat dit prikbord leger dan leeg is vond het een beetje sneu dus dacht ik ik plaats effe een berichtje over scheepsbouw ik heb geen idee hoe je een schip bouwt vaar wel eens ja dat wel maar hoe je zo'n ding bouwt geen enkel idee misschien is het handig eerst een boom te nemen daar in stukken zagen en dan wat spijkers halen bij de gamma(dat zeg ik gamma) en die er stevig in te timmeren (in het hout ja)

    Als je een beetje mazzel hebt begint het dan vast al wel op een boot te leggen

    Hier blijft het bij

    vaarwel mijn vrinden van de scheepsbouw

  • Paul de Wind

    Ik vindt ook dat er wel eens wat meer openbaar gemaakt moet worden hoe vandaag de dag de schepen worden gebouwd en met welke tekeningen. Uit de zestiende eeuw hebben we niets en het lijkt er op dat van deze tijd straks ook niets meer bekend is. Langleve de geheimzinnigheid. P.Ilse schreef:

    >

    > Ja wat moet je nou lullen over scheepsbouw zag net dat dit

    > prikbord leger dan leeg is vond het een beetje sneu dus dacht

    > ik ik plaats effe een berichtje over scheepsbouw ik heb geen

    > idee hoe je een schip bouwt vaar wel eens ja dat wel maar hoe

    > je zo'n ding bouwt geen enkel idee misschien is het handig

    > eerst een boom te nemen daar in stukken zagen en dan wat

    > spijkers halen bij de gamma(dat zeg ik gamma) en die er stevig

    > in te timmeren (in het hout ja)

    > Als je een beetje mazzel hebt begint het dan vast al wel op een

    > boot te leggen

    >

    > Hier blijft het bij

    > vaarwel mijn vrinden van de scheepsbouw

  • Ruud Zonneveld

    Hallo lieve scheepsbouwvrienden,

    Ik denk dat het meer liefhebbers van boten zijn die af en toe wat klussen aan hun eigen bootje. Ik heb ook een eigen bootje.Een Branikruiser. Dat is een bakdekzeiljachtje van ir. J. Loeff. Eentje van heel oud, enne, ik snap niet hoe ze zoiets moois bijna 75 jaar terug konden bouwen. Ze is echt een oude dame die eigenlijk bij Vanessa langs moet want een oogschaduw of mascara werkt niet meer. Je komt dan bij de scheepsbouwers die alleen kunnen lassen en niet kunnen klinken. Mochten ze kunnen klinken, dan zijn ze waanzinnig duur die de hobbie, je mag het ook poging tot behoud van het cultureel erfgoed noemen, wel een beetje erg zuur maakt. Ook al zijn er bedrijven die het graag willen doen, ze blijven voor mij te duur. Dit heeft als groot nadeel, dat er een stukje prachtige nederlandse scheepvaartgeschiedenis dreigt te verdwijnen. Het liefst schrijf ik een mooie brief naar prins de lignac om mijn mooie zeilscheepje te redden. Met als doel haar te restaureren, een betere (diesel)motor, zodat er nog jarenlang veel duimen voor haar de lucht in gaan. Misschien zijn er andere Prinsen in de buurt die haar op een of andere manier kunnen helpen haar een eeuwig leven te geven.

    Ze verdient het!!! Ze is te mooi om te verdwijnen.

    Mocht er een minister kijken….. doe een goed woordje voor me, hoewel ik er niets van mag verwachten weet ik dat vele ministers in hun mooie boten de duim opsteken naar ons. Zo'n nostalgische blik wil je toch niet laten verdwijnen?

    Een hartelijke scheepsgroet van mij…. Ruud Zonneveld