Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

ervaring kleine goedkope scheepsdiesels

  • Rob

    ik heb een Staverse Jol. Daarin moet een nieuwe kleine dieselmotor worden geplaatst. Er zijn inmiddels goedkope chinese motoren op de markt. Heeft iemand ervaring met model van minder dan 10 pk

    Dank alvast

    Rob

  • Dirk Huizinga

    Met de 9 pk ééncylinder Yanmar heb ik jarenlang zeer goede ervaringen gehad in een licht polyester kajuitjachtje van 6 meter. Ik bezit ook een stalen Staverse jol van 6.50 meter. Die had aanvankelijk een Wankelmotor van 10 pk die echter z'n warmte slecht kwijt kon. Ik vond 10 pk ook aan de lichte kant. De laatste jaren heb ik een Lombardini scheepsdiesel in de jol. Een kleine diesel voldoet op het binnenwater en dan ook nog alleen als je niet met harde tegenwind over een groot meer wilt. Een jol heeft zoveel weerstand tegen de golven, dat een 10 pk motor, ook al is het een diesel met een flink koppel, al snel te weinig vermogen heeft om goed vooruit te komen. Op het IJsselmeer of de Waddenzee is 10 pk te licht om onder ongunstige omstandigheden de haven te bereiken. Met mijn Lombardini heb ik op het binnenwater aan ca. 15 pk genoeg, maar op het IJsselmeer gebruik ik regelmatig 20 pk.

  • teuben

    ik heb een zeiljacht daar moet een gebruikt

    dieseltje in komen

    Ik heb de hele markt afgezocht en kan nergens een klein dieseltje vinden

    het aantal PK het liefst tussen de 10 en 15 pk

    de lengte van de motor + keerkoppeling mag zijn

    ongeveer 60 cm de hoogte 5o cm

    de steunen van de motor op hoogte hart schroefas

    Als U iets heeft graag een mail

    De groeten van Herman Teuben